22/12/08

Isu Pengharaman Tudung

PENGHARAMAN TUDUNG DI IPTA & IPTS

Seorang pelajar telah diambil tindakan disiplin kerana memakai tudung ke kuliah. Pelajar dari sebuah Universiti di negeri Selangor itu membuat laporan polis di Balai Polis Serdang apabila tudung yang dipakainya secara tiba-tiba telah ditarik oleh seorang pensyarah.Pelajar itu kemudian dibawa bersemuka dengan Naib Canselor Universiti tersebut untuk tindakan.

Parlimen pada 22 November yang lalu telah meluluskan pengharaman tudung ini disemua kampus IPTA dan IPTS termasuk juga Maktab Perguruan serta Sekolah Menengah dan Sekolah Rendah.Tindakan ini diambil disebabkan factor kesihatan dimana, pelajar-pelajar yang memakai tudung dikatakan gagal mencapai prestasi akademik yang membanggakan.

Pemakaian tudung akan menyebabkan masalah pengaliran udara ke kepala.Akibat dari kurang pengudaraan, otak akan menjadi lembab untuk berfikir ataupun kurang aktif ketika belajar.Isu ini telah disokong oleh beberapa pakar dari barat antaranya Dr. Howard Houllier ketua penyelidikan di University Of Edinburgh mengesahkan akan perkara ini.

Pelajar yang dikenakan tindakan itu adalah seorang pelajar berketurunan Melayu yang ingin namanya dirahsiakan.Beliau berasa amat berdukacita kerana sebelum itu dia tidak pernah mengenakan tudung dikepalanya, tetapi beliau kecewa apabila hasratnya untuk bertudung telah dihalang oleh pihak university.

Wan Mohamed Adlan Bin Wan Mohamed Amin, Pengerusi Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung ( GPMS ) cawangan Universiti Malaysia Terengganu memberikan bantahan secara keras akan isu pengharaman tudung ini.Beliau berkata, “ Kami akan berjuang habis-habisan dan sokongan dari pihak Majlis Perwakilan Pelajar ( MPP ) amatlah diperlukan.Tunjuk perasaan akan diadakan selama dua hari bermula 29 Disember hingga 30 Disember bertempat di hadapan bangunan Parlimen.

Pihak Kementerian Pelajaran juga akan mewajibkan kesemua sekolah mematuhi undang-undang baru ini berkuatkuasa Januari 2009.Parlimen telah menyenaraikan tudung-tudung yang haram dipakai atau dikenakan ketika berada dalam kawasan kampus atau sekolah :




1. TUDUNG SAJI

2. TUDUNG PERIUK

3. TUDUNG BOTOL


HehehehHEHehhehe



* Artikel ini tidak ada yang berkaitan dengan yang hidup, tentulah yang sudah mati tiada kaitannya...sekadar untuk bersuka-suka...semua fakta adalah rekaan sehidung-hidung.

6 ulasan:

sabrosa berkata...

wan mohd adlan wan amin..orang yang selalu sibuk sepanjang cuti..hahha

Diamilikku berkata...

tudung periuk.....
tudung periuk....owhh tudung periuk...

Tanpa Nama berkata...

alan.... haha

AnneAnne berkata...

pergh..
baru nak amik serius seh.
kejam gile!!!!

Zarpeno berkata...

diana : saspen no..hehe

jalanan manusia berkata...

tudia...

kalo benda ni jadi sungguh..mampoih la aku weh!!!!

nak aram!!!!


hahahaha


weh3!!!

Blog Widget by LinkWithin