28/12/08

Muzium Padi Kedah

Salam Pertemuan, Salam Sejahtera dan Salam Nasi Kandar.

Pada suatu ketika pada tarikh yang sudah dilupakan serta harinya, maka penulis ( salah seorang wartawan bijirin ) bersama dua lagi rakannya telah berkunjung ke Muzium Padi yang terletaknya berdekatan dengan Gunung Keghiang [ ke.ghi.yang ] ataupun dalam bahasa bakunya Gunung Keriang..ee peliknya ke.ri.yang.hahaha

Dengan menaiki kereta, perjalanan dari Jalan Day ke Muzium Padi adalah kira-kira 20minit perjalanan ( bukan jalan kaki, naik kreta la kalau jalan kaki xtau la).Pada mulanya ketika bangun tidoq, wartawan bijirin iaitu En. Shahrul telah mengajak seramai 4 orang rakan.Namun, hanya 2 rakan setuju dan lagi 2 rakan menolak pelawaan tersebut.

En. Shahrul



Encik Shahrul Sempat Bergambar Dengan Encik Telur Kuda


Beliau adalah seorang wartawan serta penulis sambilan untuk Ketua Pengarang iaitu Bijirin ataupun nama sebenarnya Minuman Bijirin .Beliau masih menuntut di sebuah tempat dalam bidang Ilmu Hitam dan Jampi Serapah serta mengambil subjek Sains Kulinari sebagai subjek sampingan pada semester ini.


Muzium Padi


Muzium Padi Tersebut

Muzium Padi ini adalah Muzium Padi yang pertama di Malaysia dan tiada lagi yang seumpamanya di Malaysia.Apabila tiba di sana,penulis dan rakan2 sempat bergambar dengan seekor Singa Tembaga yang bernama Johhny The Lion.Johnny The Lion adalah seekor Singa yang diawet.Johnny berasal dari Mozambique.Ow lupa kita becerita tentang Muzium Padi bukan Johnny Sikuda Tembaga..Muzium Padi terletak berdekatan dengan Gunung Keriang iaitu bersebelahan dengan Pusat Akuatik ketika temasya SUKMA berlangsung di Negeri Kedah.Pusat Akuatik dahulunya dibuka untuk orag ramai tetapi setelah mendengar khabar angin adanya org yang lemas disana nampaknya Pusat Akuatik itu ditutup kepada orang awam ( bukan mereka yang mengambil jurusan kejuruteraan awam sahaja malah kesemua orang ramai ).



Adi & Johnny The Lion


Kemudian kami terus ke pintu utama.Harga yang tertera menunjukkan :

Dewasa : RM 3
Kanak-Kanak: RM 2
Rombongan Sekolah : RM 1
Kamera : RM 2

Abang Guard bertanya " adik nak guna kamera dak?kalau nak guna kena bayaq RM2"
dengan pantas En. Shahrul menjawab "dak".Selepas itu mereka bertiga terus menaiki platform yang bertajuk " Ke Puncak Gunung Keriang".Melalui anak tangga yang sedikit berpusing dimana ruangan tangga dibuat kita seakan-akan berada di dalam gunung?Hah??Dalam gunung??isk..nak habaq camna tah...lebeh kurang dalam gua menuju ke puncak gunung.Lagu tu la, paham kot.

Apabila sampai diatas, kami agak teruja apabila melihat lukisan yang sangat dahsyat!!Mmg real..Di sini kita dapat melihat panorama tanaman padi dalam bentuk mural dan lanskap. Mural yang berketinggian 8 meter dan 103 meter panjang ini adalah salah satu mural yang terbesar dan tercantik di Malaysia.









Gambar-Gambar yang Haram ( Tidak Berbayar )

Terdapatnya kerusi-kerusi di tingkat ini.Penulis agak hairan.Rupa-rupanya ia adalah sebuah platform yang bergerak.Kita hanya perlu duduk ataih kerusi itu dan platform akan berpusing 36o darjah, oleh itu tak payah susah-susah nak bejalan-jalan pusing-pusing.Dalam 20 minit, pusingan sebanyak 360 darjah akan lengkap dan kami sempat melihat akan lukisan-lukisan yang sangat hebat..

Terdapatnya segerombolan ataupun sekawan kumpulan.Mereka menggelarkan diri sebagai pengkaji sejarah.Ketika sedang berpusing-pusing ada seorang "penerang" menceritakan tentang mural2 atau lukisan-lukisan hebat ini.Hamzah yang sempat mendengar habaq kat saya " 60 Oghang yang lukih".Pelukis-pelukis ini dibawakan khas dari Korea.Salah seorang dari mereka adalah bapa saudara kepada Park Ji-Sung pemain pasukan Manchester United dan Korea.

banyak peristiwa yang digambarkan oleh lukisan-lukisan ini.Contohnya pasar tani,kenduri kahwin,pastu dekat masjid org beratur ramai-ramai :

Saya : "Tu, org mati pa kat Masjid ramai-ramai"
Adi/Hamzah : " Ya ka?ka org menikah"

Dan apabila melihat lukisan berdekatan itu adanya kenduri kahwin.Pengantin sedang bergambar dengan ahli keluarga.Maka boleh dikatakan sangkaan bahawa di masjid tadi ada kematian boleh diguna pakai.Berdekatan dengan rumah kenduri ada 3 org budak sedang bermain layang-layang.Salah seorang memakai baju Melayu dan berkopiah.

" Budak-budak tu lepaih makan kenduri teruih pi main layang-layang" tidak tahu siapa yang mengungkapkan kata-kata itu.Mungkin ada kebenarannya....Sebenarnya apabila kita melihat lukisan-lukisan ini, bukan sahaja kita menikmati keindahan serta kehebatan karya seni sahaja tetapi ia mendorong kita untuk berbincang dan berkongsi pendapat.Apabila pertukaran maklumat berlaku maka input baru akan terhasil,secara tidak langsung pembelajaran berlaku disini.

Tiba-tiba kami dikejutkan apabila seorang "penerang" berkata " cuba tgk kat gunung keriang tu, batu yang dok tepi, tgk kat tgh2 dia, ada mcm bentuk orang kan"Dengan berasa takjub saya terus melihat." hah betoi!!ada" gelo... penerang menyambung " ceghitanya dulu org kata gunung keriang ada penjaga"

Ketika menuruni anak tangga Adi ada berkata " Tok aku ada habaq cerita Gunung Keriang ni..Laki-Bini apa tah"..OOooOO...Kat bawah kami melihat beberapa lukisan dan mural sambil membaca sejarah-sejarah mengenai negeri Kedah tiang-tiang.Baca sambey pusing2 tiang macam org tak betoi pon ada.

Cerita 1st berkenaan cerita yang diambil dari Kitab Sejarah Melayu.Sulalatus Salatin, cerita Wan Empuk dan Wan Muliani dimana Padi yang mereka tanam menghasilkan beras emas,berdaun perak dan berbatang perak suasa.Pastu banyak la cerita-cerita antaranya Wan Mat Saman,Lawatan King Chulalongkorn ke Kedah dan Kisah Beras Terbakaq di Padang Matsirat.

Kami terus ke bawah dimana dibawahlah paling meriah gila.Alatan-alatan yang digunakan dalam proses menanam padi sampailah beras dihasilkan..banyak alat-alat nak sebut pun letih.Pastu ada jugak alatan-alatan menangkap ikan,jerat burung dan juga beberapa pantun.Hahahha

Kemudian kami ke Kedai Cenderahati sebelum pulang.Adi sempat membeli Ateromen yang kecik yang akan besaq apabila direndam dalam ayaq.



Adi dan Hamzah

Kami kemudian singgah sebentar di "Cendoi InsyaAllah " berdekatan dengan KUIN atau KOLEJ UNIVERSITI INSANIAH.Saya memesan:
1 Cendoi Pulut ( RM 1.50 )

Hamzah :
1 Cendoi Pulut Bandung ( RM 1.30)
1 Laksa Buyung ( RM 2.30 )

Adi:
1 Cendoi Bandung ( RM 1.30 ) kot..xingat








Sedikit Gambar Cendoi InsyaAllah


*Kepada Sesiapa yang Datang Ke Aloq Staq, silalah berkunjung ke Muzium Padi.Kepada orang Aloq Staq yang belum penah pi, silah berbuat demikian kerana Muzium dibukak Haghi-Haghi kecuali cuti umum.


6 ulasan:

semestahitam berkata...

tudia...

aram btui..

Zarpeno berkata...

hahahaha...kerugian la hg..hoho

sabrosa berkata...

hahaha.padan muka hang alan...zarep sila buat pembetulan...

semestahitam berkata...

ish skema la plak hg nieh..
:P

sabrosa berkata...

bukan skema..tudiaa la ang balik cuti xkluaq umah dok ngn membe..tu bhasa2 baru yg dipakai..

Tanpa Nama berkata...

sapa tak pnah mai rugi!~

Blog Widget by LinkWithin