7/05/09

Kena Tindih





Satu malam tu, tiba-tiba aku terjaga.Rasa sesak dada.Bila bukak mata aku nampak mcm ada benda tengah melutut ja ataih dada aku....Cerita takat tu dah la.Tak Payah lebih detail kot.Mesti ada yang pernah kena.Yang malam aku cerita tuh salah satu malam ja daripada malam-malam yang lain.Tidak termasuklah pasar malam,malam nostalgia 70-an dan juga malam lalilattulqadar,

Dua tiga harinya sahabat serumah, mat Shah tunjuk artikel kat dalam Kosmo.Kat sini aku Mengopi dan Mengepaste dkat sini sedikit artikel dalam akhbar KOSMO yang aku rasa perlu.

********************************************************************************
Ramai yang kata ternampak ‘benda’ tertentu yang menindih tubuh mereka hingga tidak boleh bergerak. Adakah itu sekadar cerita rekaan kerana tidak tahu hendak menghuraikan fenomena lumpuh sementara?

Sebenarnya apa yang berlaku itu merupakan fenomena paralisis tidur. Ia merujuk kepada suatu tempoh singkat yang membuatkan seseorang tidak dapat membuat pergerakan mana-mana bahagian badan ketika baru memasuki fasa hendak tidur (hipnogogik atau predormital), atau ketika hendak sedar daripada tidur (hipnopompik atau posdormital).

Apakah simptom-simptomnya? Lazimnya seseorang akan mengadu hilang upaya gerak anggota tangan atau kaki ketika baru mula tidur atau hendak sedar. Berlaku juga episod singkat paralisis otot skeletal, sama ada sebahagian atau sepenuhnya. Ia biasanya dikaitkan dengan halusinasi hipnogogik atau aktiviti otak yang mencetus situasi seperti mimpi.

Paralisis tidur selalunya dikaitkan dengan narkolepsi, iaitu gangguan neurologikal yang membuatkan seseorang mengalami rasa mengantuk yang ekstrem lalu boleh tertidur secara tiba-tiba. Namun begitu, ada orang yang mengalami paralisis ini tanpa menunjukkan petanda narkolepsi.

Antara penyebab paralisis tidur ini adalah seperti tidur dalam posisi terlentang terlalu lama, jadual tidur yang tidak menentu, tidak cukup tidur dan istirehat, stres dan juga pertukaran gaya hidup secara mendadak (misalnya peralihan daripada mod rehat kepada aktiviti ekstrem secara mengejut).

Dalam kes halusinasi hipnogogik tertentu, seseorang akan merasa seperti ada orang lain di dalam bilik tidur mereka. Ada juga yang trauma apabila menyangka ada ‘sesuatu’ yang duduk di atas dada hingga menyukarkan pernafasan.

Sejak berkurun, ia terjadi pada manusia dan dipanggil Fenomena Hag. Walaupun kesannya menimbulkan keresahan dan ketakutan, tiada risiko atau ancaman fizikal boleh berlaku.

Dalam dunia ini memang ada makhluk lain di dimensi yang tidak dapat ditembusi mata kasar kita. Tetapi janganlah kita jadikan ia satu-satunya alasan bagi setiap kejadian yang tidak dapat dihuraikan


SUmber : KOSMO


**** Komen***


Ini adalah berdasarkan kajian saintifik yang dulakukan.Kita boleh percaya akan hasil kajian ini.Lagipon boleh menyedapkan hati.Tapi setiap kali berlaku pada aku, aku tak yakin dengan penemuan saintifik ni.Cubalah sendiri.ANda Mesti Tidak Mahu Lagi.

4 ulasan:

isya berkata...

cubalah sendiri? nak cuba mcm mana?

tp mmg menyedapkan hati artikel ni. btul ke tidak bukan soklan. utk sedap hati smata2... hahh.. sedap hati bca artikel nih.. best2.

Zarpeno berkata...

ahaha tak tau macam mana nak cuba.hehhe

lega sikit no..hehe

zeyra zaha berkata...

dulu kat sekolah selalu je kene..sbb tmpt keras..skrg tak penah kene lak..haa nmpk sgt mmg..tut punye keje..ahaks3

Zarpeno berkata...

tut? siapakah tut? hehehe...

Blog Widget by LinkWithin