22/08/10

Parlimen : Harga Gula,Kepentingan Gula dan Sportrim&Meja

Gula
Gula boleh didefinisikan sebagai keperluan asas rakyat Malaysia selepas air,elektrik dan beras.Adakah salah?Minum air mesti taruk itu gula.Dalam banyak-banyak kuih,kuih apa yang tak boh gula atau tak masukkan gula?Kuihtiau!Koeteow pon boh gula.Sambal,Gulai,Kari,Choq Kodok,Choq Peneram,Choq Badak,Koi Keria sampailah ke Bihun Sup dengan Nasik Goreng Ayam,Nasik Goreng Itik dan Nasik Goreng Unta.Semua kasi taruk gula.Tu belum kira ayaq kotak,ayaq tin,ayaq jus jambu asam boi,ayaq soya,ayaq sirap.Air yang tak boh dan tak perlu gula adalah AIR SEMBAHYANG.Tu pun kalau boleh mau bubuh gula dalam kolah.

Baru-baru ni harga gula naik.Tau dak??Dari RM 1.65 sekilogram ke 1.90 sekilogram.Sebelum tu RM 1.45 sekilogram.Bila harga gula naik dia jadi isu.Peniaga-peniaga ada yang ambek kesempatan.Macam mana? Gula naik sekilo RM 0.25 saja.Tapi SEGELAS teh ais dia naik sampai 20 sen.Sebeb(sebab) tu lah gula ni jadi isu.

Jadi pagi ni,ada tengok video isu gula yang hangat dibahaskan.Mari dengar hujah-hujah mengenai gula ini.Antara yang menarik adalah nasihat dokter turut dimuatkan.



Terima Kasih kepada tubelawak kerana "membuka minda" saya pada hari ini.

Tiada ulasan:

Blog Widget by LinkWithin