24/12/08

Kamus Bahasa Kedah


Kedah (
قدح )
Negeri Kedah Darulaman adalah sebuah negeri dalam Malaysia yang terletak di Utara Semenanjung Malaysia.Negeri Kedah juga dikenali oleh masyarakat Malaysia sebagai Negeri Jelapang Padi.Kali ini kita akan berkongsi sesuatu yang menarik mengenai negeri Kedah, iaitu loghatnya.Kita akan berkongsi tentang perkataan-perkataan yang unik dan mungkin anda sendiri tidak pernah dengar atau menggunakannya.



Perkataan :
Ghonot
Sebutan :
[ gho.not ]
Maksud :
menundukkan badan sedikit ketika melalui dibwah sesuatu
Contoh :
Mat, hang ghonot sikit lalu bawah rumah tu,nanti tak pasai benjoi pala.



Perkataan : Ghupin
Sebutan :
[ ghu.pin ]
Maksud :
kesan luka yang kering yang meninggalkan lapisan-lapisan yang tidak sekata
Contoh :
Elok dah ghupin kat lutut hang tu,jangan dok usi
k nanti bedarah pulak.



Perkataan : Ghunaih/Krunaih
Sebutan :
[ ghu.naih]
Maksud :
mencungkil,mengupil
Contoh :
La, ghupin hang tu jangan dok ghunaih la bila nak elok kalau dok ghunaih.




Perkataan :Meghelop
Sebutan :
[ me.ghe.lop ]
Maksud :
waktu senja @ hari bertukar menjadi malam
Contoh :
Isk, budak-budak ni kalau main bola tak ingat apa dah, sampai meghelop tak balik-balik lagi!dah,dah pi balik.



Perkataan : Ghona-Ghoni
Sebutan :
[ gho.na.gho.ni ]
Maksud :
warna-warni
Contoh :
hang jangan duk buat pelik la pi pekan pakai baju ghona-ghoni, huduh aih.



Perkataan : Ghuyup
Sebutan :
[ ghu.yup]
Maksud :
lesap/hilang
Contoh :
aku pakai selipar Nike p smayang Jumaat, turun-turun masjid ghuyup p selipar aku.



Perkataan : Seneghih/Seneghaih
Sebutan :
[ se.ne.gheh. ] [ se.ne.ghaih ]
Maksud :
bergeser
Contoh :
Bodo bawak gheta jeneh apa dok seneghih dinding
ikut dan ni.


Perkataan : Ikut dan
Sebutan :
[ ee.kot.dan]
Maksud :
tidak tertib,memandai-mandai
Contoh :
Ikut dan hang ja nak pi ka tak pi, ingat skolah Tok Ayah hang ka?




Perkataan : Ghosek/Perosek
Sebutan :
[ gho.sek ]
Maksud :
menyelongkar
Contoh :
Alan, hang dok ghosek laci aku buat apa, aku tak ambik kunci moto hang aih.



Perkataan : beghetoh
Sebutan :
[ be.ghe.toh]
Maksud :
berlanggar,berlaga
Contoh :
kaki Adi bengkak apabila terbeghetoh dengan Hamzah ketika main futsal.



Perkataan : Belemoih
Sebutan :
[ be.le.moih ]
Maksud :
comot
Contoh :
Hang tengok awek tu...belemoih gila...


Perkataan : Kelepiaq
Sebutan :
[ ke.le.piaq]
Maksud :
menggelupur
Contoh :
payah sungguh la lembu ni, kelepiaq kuat


Perkataan : pungkoq
Sebutan :
[ pung.koq]
Maksud :
punggung,buntut
Contoh :
Pak Aji, hang ni pasaipa dok raba pungkoq aku ni?


Perkataan : Pegheluih
Sebutan :
[ pe.ghe.luih ]
Maksud :
terjerumus,terjatuh,termasuk
Contoh :
Kesian Jibin, kaki dia tepegheluih dalam lubang jamban masa berak tatsat.


Perkataan : Tatsat
Sebutan :
[ tat.sat ]
Maksud :
sebentar tadi,tadi
Contoh :
Ish, pi mana pulak dia ni tatsat dok adang tang sini.


Perkataan : Tang
Sebutan :
[tang]
Maksud :
di
Contoh :
Gheta hang parking tang mana?




Perkataan : Celuih
Sebutan :
[ ce.luih ]
Maksud :
muat,padan
Contoh :
Ish tak celuih la aku kasut ni, kasut hang kecik sangat
.



Perkataan : Segan
Sebutan :
[ se.gan ]
Maksud :
malas,malu
Contoh :
Segan gila nak basuh baju ni,banyak gila



Perkataan : Kawaq
Sebutan :
[ ka.waq ]
Maksud :
pencuri,penyamun
Contoh :
Babi betoi, semalam rumah aku kawaq masuk , habih barang dia balaih.



Perkataan : Belahak
Sebutan :
[ be.la.hak]
Maksud :
sendawa
Contoh :
Perangai beliau yang belahak setelah selesai makan itu tidak disenangi rakan-rakan.


Perkataan : dan-dan
Sebutan :
[ dan.dan]
Maksud :
serta merta
Contoh :
tudia tak dan-dan dah,dok la sat, baru nak isap rokok ni.




Perkataan : Balaih
Sebutan :
[ ba.laih ]
Maksud :
curi
Contoh :
Ikhwan dipukul hingga pengsan sebab dia yang balaih handset budak-budak junior.



Perkataan : Melewaq
Sebutan :
[ me.lay.waq ]
Maksud :
merayau
Contoh :
hang ni tak reti duk rumah ka,melewaq ja kerja, hang tolong aku baguih.



Perkataan : Awat ?
Sebutan :
[ aaa.wat. ]
Maksud :
kenapa,mengapa
Contoh :
awat hang tak habaq awai-awai kalau tidak dan aku pi sana



Perkataan : Habaq
Sebutan :
[ ha.baq ]
Maksud :
beritahu,khabarkan
Contoh :
mana nak pi tau, dia tak habaq apa pon



Perkataan : Dan
Sebutan :
[ dan ]
Maksud :
sempat
Contoh :
mintak maaf la, haritu kenuri rumah hang tak dan nak pi, aku kena p rumah sepupu aku kat Yan.


Perkataan : Landoq
Sebutan :
[ lan.doq ]
Maksud :
kendur
Contoh :
penyidai ni landoq dah,esok tolong pecekang sat.



Perkataan : lohoq
Sebutan :
[ lo.hoq]
Maksud :
Zuhur
Contoh :
Sabaq la, takkan tengah hari ghembang ni jugak nak p.Lepaih Lohoq elok la



*NEW*
from sabrosa

Perkataan : meghi
Sebutan :
[ me.ghi]
Maksud :
besar dan longgar
Contoh :
getah spenda zarep berjenama SCUBA telah pon meghi kerana terlalu lama dipakainya sejak dari tingkatan 3 lagi sehingga sekarang.







*** takat ni la dulu ***


8 ulasan:

sabrosa berkata...

jemuan=?????????

Zarpeno berkata...

xmasik lg..haha

sabrosa berkata...

MERI
cara sebutan [me-ri]
contoh:
getah spenda zarep berjenama SCUBA telah pon meri kerana terlalu lama dipakainya sejak dari tingkatan 3 lagi sehingga sekarang..

Diana berkata...

hahaha.. zarep, ley buat kamus bahasa kedah seh. teruskan!
lain kali publish buku eh.
:D

yana ley eli!!

Zarpeno berkata...

diana : buleh2..nak buku pa?sebuku roti kita publish nanti..hehe

semestahitam berkata...

eli ke beli?

hehehe

Ahmad Muzani Bin Abdul Jalil berkata...

dalam byk2...ni aku minat...hahaha...

Nelly berkata...

nelly likes this.. hahaha~

Blog Widget by LinkWithin